Tartalomjegyzék

 

BOLDOGSÁGÓRA PROGRAM

 

Iskolánkban célul tűztük ki, hogy a hagyományos tudásátadás mellett tanulóinknak segítséget nyújtsunk a boldogságra való képesség fejlesztéséhez! Ezért a Táncsics Mihály Általános Iskola 2.z osztálya csatlakozott a Boldogságóra program csapatához.

A programot a Jobb Veled a Világ Alapítvány működteti Bagdi Bella elnökletével, fővédnöke pedig dr. Bagdy Emőke klinikai szakpszichológus, pszichoterapeuta. (Bővebben: http://boldogsagora.hu/tajekoztato/)

A 2017/18-as tanévtől iskolánk a Boldog Iskola cím tulajdonosa.

A teljes Boldogságóra program 10 egymásra épülő témából áll, amelyek fokról fokra ismertetik meg a boldogság különböző összetevőit, feltételeit.

 

Az egyes témakörök sorrendben:

1. Boldogságfokozó hála

2. Optimizmus gyakorlása

3. Kapcsolatok ápolása

4. Boldogító jócselekedetek

5. Célok kitűzése és elérése

6. Megküzdési stratégiák

7. Apró örömök élvezete

8. Megbocsátás

9. Testmozgás

10. Fenntartható boldogság

 

A boldogságórákon végzett gyakorlatok:

- növelik a gyermekek boldogságszintjét

- erősítik önbizalmukat, kitartásukat

- csökkentik szorongásukat

- fokozzák a koncentrációs képességüket

- fejlesztik kreativitásukat.

 

A boldogságórák eredményeként tanulóink képesek megbirkózni a problémákkal, megoldandó feladatként kezelik a mindennapok kihívásait. Észreveszik az élet szépségeit, apró örömeit, optimista és magabiztos gyermekekké, majdan pedig boldog, határozott és pozitív énképpel rendelkező felnőtté válhatnak.


 

2016. JOBB VELED A VILÁG PROGRAMHOZ CSATLAKOZÁS

 

A 2.z osztály tanulói 2016-ban csatlakoztak a Jobb Veled a Világ alapítvány Boldogságprogramjához.

Sikeres pályázatuk eredményeképpen a Táncsics Mihály Általános Iskola elnyerte és egy éven át viselheti a Boldog Iskola kitüntető címet.

Az erről szóló Oklevelet ünnepélyes keretek között adták át október 5-én , a Boldogságprogram szakmai napján ,amelyen iskolánkat  Kisné Demény Erzsébet igazgatóhelyettes és Lomniciné Kancsár Margit, a 2.z osztályfőnöke képviselte.

 

Boldog_Iskola_1.jpgBoldog_Iskola_Oklevel.jpg


 

2016. OKTÓBER - BOLDOG ISKOLA DÍJÁTADÓ

 

A 3.z osztály tanulói 2016-ban csatlakoztak a Jobb Veled a Világ alapítvány Boldogságprogramjához.

Sikeres pályázatuk eredményeképpen a Táncsics Mihály Általános Iskola elnyerte és egy éven át viselhette a Boldog Iskola kitüntető címet.

Az osztály tanulói osztályfőnökük, Lomniciné Kancsár Margit segítségével megismerkedtek a boldogságprogram tíz témakörével, és nagy örömmel dolgozták fel az egyes témakörök alsósoknak szánt feladatait. A tanév végén pedig egyöntetűen a folytatás mellett döntöttek.

Rimóczi Gábor Igazgató Úr támogatásával újabb pályázatot nyújtottak be a Boldog Iskola cím további egy évre szóló elnyerésének reményében.

Pályázatuk sikeres elbírálásának eredményeképpen Kisné Demény Erzsébet Igazgatóhelyettes Asszony,a program intézményi koordinátora  és Lomniciné Kancsár Margit osztályfőnök részt vehetett október 1-jén az ünnepélyes díjátadón az Erkel Színházban.

Örömünket fokozza, hogy ebben a tanévben Bognárné Szepes Orsolya és Fodor   Edit kolléganőnk is több osztállyal csatlakozott a programhoz.

 

2019-02-27_121935.jpg2019-02-27_122032.jpg


 

2018/19. ELISMERÉS

 

A 2. z osztály idén is csatlakozott a Föld napja alkalmából életre hívott „Énekelj a Földért!”  kezdeményezéshez.

A „Gyújts egy gyertyát a Földért c. dalt több száz csoport, mintegy 45.000 ember énekelte, köztük a mi osztályunk „dalos törpjei” is.

 

A Jobb Veled a Világ Alapítvány elnöke, Bagdi Bella elismerő oklevéllel jutalmazta, illetve köszönte meg, hogy részesei voltunk ennek a nem mindennapi eseménynek!

 


 

2018. SZEPTEMBER - A HÁLA HÓNAPJA

 

2018. szeptember a hála hónapja.


 

2018. SZEPTEMBER - A HÁLA TÉMAKÖRE

 

Kis csapatunk immár második éve tagja a BOLDOGSÁGÓRÁK csapatának. Az idén is nagy lelkesedéssel vágtunk bele a tízhónapos programba. Természetesen előbb engedélyt kértünk és kaptunk iskolánk igazgatójától és a gyerekek szüleitől. Elsőként a HÁLA témakörét jártuk körbe. Mindenki leírta egy papírra, miért érez hálát, majd elmondták azt is, hogy kinek. A beszélgetést rajzolás követte, az érzett hálát napszakok szerint csoportosítottuk. 


 

2018. OKTÓBER - AZ OPTIMIZMUS GYAKORLÁSA

 

Az idén pillangók kísérnek bennünket. Ők vezetnek be bennünket a terembe,a jutalomkártyákat is ők díszítik ,és most ezen a boldogságórán is jelentős szerephez jutottak:ők képviselik az optimista szemléletet.

Nem volt meglepő számomra-hiszen ügyes „gyerekeim” vannak-, hogy az optimista-pesszimista ellentétpárt milyen szépen körülírták a kis dalos törpök. Annál inkább meglepett, hogy az egyik kislány a szavak magyar megfelelőjét is pontosan tudta (borúlátó-derűlátó).

Két csoportban dolgoztak, kérésükre ma a lányok és a fiúk külön csapatot alkottak.

Kétféle megközelítésben ábrázolták, ahogyan a pesszimizmust legyőzi az optimista szemlélet.

Ezt a színválasztással is jelezték: A fekete szemétkupac tetején csak azért is nő egy színes virág, amire természetesen csodaszép tarka  pillangó szállt!

A másik csapat a sírásból nevetés témát ábrázolta. Erre számtalan példát fel is soroltak a saját tapasztalataikból. A sok síró-rívó, szomorú arc között egyszerre megpillantunk egy mosolygós,színes ruhába öltözött kislányt, aki beragyogja az egész képet,így nyomja el egy mosoly a tengernyi szomorúságot.

 

Az_let_l_s_lni_akar.jpgSrsbl_nevets.jpgVigyz_kezek.jpg


 

2018. NOVEMBER - TÁRSAS KAPCSOLATOK GYAKORLÁSA

VIGYÁZZUNK EGYMÁSRA!

 

A 3.z ebben a hónapban a társas kapcsolatok színtereit vette sorra. A gyerekek javaslatára a legkisebb közösségtől, a családtól indultunk, aztán bővítettük a kört az osztálytársak, barátok csoportjával,végül kiléptünk a zenész- és sporttársak csoportjába. Azt is  ők javasolták, hogy az óvó-védő, zártabb közösséget csigaházzal, szívekkel ábrázoljuk. A feladat címét- "Vigyázzunk egymásra!" - a fényképen egymás vállát átölelő barátok és a plakáton az osztálytársak összekapaszkodó kezei fejezik ki.


 

2018. DECEMBER - BOLDOGÍTÓ JÓCSELEKEDETEK

 

A  jó cselekedeteket már novemberben elkezdtük, amikor a Jobb Veled a Világ Alapítvány és a Libri Kiadó jótékonysági kampányához csatlakozva könyvjelzőket készítettünk. A cipősdoboz nagy szeretettel. ajándék akcióhoz is csatlakozott osztályunk, 12 dobozt töltöttünk meg ajándékokkal.

Egy, a közelünkben lévő enyhe értelmi fogyatékkal élő felnőtteket foglalkoztató intézmény kedvességét -szőttes és gyöngyfűzéses leptek meg bennünket-viszonoztuk a magunk készítette karácsonyi képeslapokkal.

A gyerekekkel a szülőknek dallal, saját készítésű képeslappal és agyagból készített kerámiával kedveskedtünk.

Az adventi naptárban pedig minden napnál a kis apróság mellé egy jócselekedet elvégzésére buzdító kártya rejtőzött. Másnap beszámoltak a gyerekek, hogy sikerült-e végrehajtani a jótettet. (pl. Taníts meg valakinek egy angol karácsonyi dalt, vidd egy nálad kisebbnek a táskáját, dicsérj meg valakit, mondj valakinek valami kedveset....!)

A jótékonysági karácsonyi bazárra is sok szép portékával készültünk.

Ebben a hónapban nagy kalandban is részünk volt az egyik kisfiú jóvoltából, aki rajzpályázatra beküldött alkotásával belépőket nyert az egész osztálynak a Future-parkba.

Élményekben bőven volt részünk, miközben megtanultuk: "Jobb adni, mint kapni!"

 

Cipsdoboz_ajndk.jpg


 

2019. JANUÁR - ADNI JÓ!

 

Iskolánk alsó és felső tagozatos diákjai  örömmel csatlakoztak a Jobb Veled a Világ Alapítvány jótékonysági kampányához, így elkészült a több, mint 150 db- reményeink szerint -örömöt okozó karácsonyi könyvjelző.

Ezeket az Alapítvány  a Libri Kiadóval karöltve összegyűjtött mesekönyvekben juttatja el az arra rászoruló gyermekeknek, megszépítve a karácsonyukat.

A kicsik szívüket-lelküket beleadva rajzolták, színezték, csinosították a könyvjelzőket, a nagyok pedig még egy-egy lélekszépítő gondolatot is belecsempésztek a díszek közé!

 

154_darab.jpg3z.jpgKnyvjelzk_szvvel-llekkel.jpg


 

2019. FEBRUÁR - CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE, MEGVALÓSÍTÁSA

 CÉLTÉRKÉP

 

A gyerekekkel sokszor szoktunk arról beszélgetni, hogy kinek mi a közeli vagy távolabbi célja, ill. az odáig vezető útról, az apróbb lépésekről.

Ezúttal a közös, közeli célunk egy vidám hangulatú FARSANGI BÁL megrendezése volt.
Megterveztük és megtettük azokat az apróbb lépéseket, amelyek szükségesek a cél eléréséhez.
A gyerekek nagyon szívesen és rengeteg ötletet felvonultatva, csoportmunkában tervezték meg a célhoz vezető utat.

1.Összegyűjtötték, amit a farsangról, a farsangi szokásokról tudni érdemes, farsangi dalokat, verseket elevenítettünk fel.

2.Az idei évben a z alsósok -nem kötelező jelleggel-a Mesevilág szereplőinek jelmezét ölthetik magukra. Mindenki választott is magának kedvencet a mesék hősei közül.

3.Megbeszéltük azt is, hogy ki mit hoz: szendvicset, üdítőt, gyümölcsöt vagy épp farsangi fánkot.

4.Farsangi díszbe öltöztettük a termünket: az ablakokban bohócok állnak tótágast, a falakon farsangi szemüvegek, az ablakon boszorkánylépcsők lógnak, a faliújságot bohócfejek díszítik. A táblán pedig FARSANGI BÁL CÉLTÉRKÉPE látható.

5.Elkészítettük a farsangi délután programtervét is, amely az evés-ivást, a táncot, a vicces játékokat és a közös mókázást tartalmazza.

6.A CÉL pedig a várható boldogság reménye, amit a gyerekek szinte minden évben „Életük legszebb napjaként” említenek.

Mivel a bál csak február első napján lesz, így arról, hogy a megvalósítás sikeres volt -e, csak a jövő hónapban tudok beszámolni.


 

2019. FEBRUÁR - MEGKÜZDÉSI STRATÉGIÁK

 

A február a különféle küzdelmekről szólt a 3.z dalos törpjeinek: Megküzdöttünk az időjárás elemeivel, a betegségekkel, épp csak túljutottunk a félévi hajrán, máris meg kellett küzdenünk a versenyek izgalmaival(sport-, tanulmányi -és hangverseny).

Ebben a felfokozott farsangi hangulatban mindenféle érzelmi viharokon is úrrá kellett lennünk (barátok közti összeveszés, családi problémák, szorongás).

Ahogyan azt a képeken látható ”megküzdés-hegyeink” is érzékeltetik, a boldogságprogram segítségével minden akadályt sikeresen legyőztünk!


 

2019. MÁRCIUS - APRÓ ÖRÖMÖK

 

Úgy kezdődött, hogy az egyik gyerkőc elkezdte mesélni, hogy milyen szörnyűséget hallott előző este a tévében.

A másik folytatta, végül 25 különböző rossz hírt gyűjtöttünk össze. Megállapítottuk, hogy ezektől elmegy az ember életkedve.

Elhatároztuk, hogy mi egy hétig csupa jó hírt fogunk gyűjtögetni. Így is tettük.

Mivel ügyes gyerekek és nagyon szeretnek rajzolni, így a hírek mellé készítettek illusztrációt is.

Végül 3 kislány címlaptervvel állt elő, így  elkészült a 3.z ÖrömHÍRhozó című hetilapja.

Ezen kívül minden hónap apró örömeit is összegyűjtötték a törpök páros munkában. Nagyon tetszetős  képes albumot alkottak.

Ezeket a szép munkákat is megmutattam a kollégáknak egy belső továbbképzés keretén belül, ahol a Boldogságórák márciusi témájával, az apró örömökkel foglalkoztunk.

Ez a továbbképzés épp a „Boldogság napjára” esett, így Magyarország boldogságtérképével is foglalkoztunk egy kicsit.

Másnap többen is örömmel újságolták, hogy Magyarország ismét előbbre lépett a rangsorban!

Számomra nem apró, hanem igen nagy örömet okozott, hogy a kollégák milyen lelkesen, önfeledten játszottak, akár a gyerekek az órán. Örültek a hűtőmágneseknek, amiken a boldogságról szóló  idézetek álltak. Igazán jó hangulatú, mosolygós délután volt!


 

2019. ÁPRILIS - MEGBOCSÁTÁS

 

Ezt a  nehéz témát (MEGBOCSÁTÁS) különleges módon, a szülőknek tartott nyílt nap formájában dolgoztuk fel.

Előzetes feladatként minden gyerek leírta az őt különösen bántó  sérelmét és az ehhez kapcsolódó érzelmeit (ezeket -név nélkül- a szülők is láthatták) ,amiket feltettünk egy terheit cipelő vonatra.

A szülőknek tartott nyílt napon célul tűztük ki, hogy ezeket a rossz érzéseket el tudjuk engedni,  azaz meg tudjunk bocsátani.

A következő alkalommal A három csibe c.mese  általam törénő bemutatásával indítottuk az órát.

A gyerekekkel ezek után megadott szempontok szerint dolgoztuk fel a történetet:

- Szerintetek miért engedte be a fehér csibe a testvéreit? Jól tette-e?

- Hogy érezte magát, mikor egyedül volt?

- Hogyan, mikor együtt voltak ismét?

Levontuk a tanulságot : Megbocsátani jó, jobban érzi tőle magát az ember.

A megbocsátáshoz a másiktól várunk egy szót, ezt elrejtettem egy REJTVÉNYBEN.

 (Megfejtés: Sajnálom)

 

Ekkor minden gyermeket arra kértem, gondolja végig újra a sérelmeit.

Mi kellene ahhoz, hogy meg tudjanak bocsátani? Kitől mit várnának?

(Bocsánatkérést)

Átfordítottuk a sérelmeket-ahol lehetett, megkerestük bennük a pozitívumokat.

(A gyerekek örültek, mikor rájöttek, hogy sok sérelem mélyén meg lehetett találni a jót!)

Arra kértem őket, hogy -így átgondolva a dolgokat-aki úgy véli, meg tud bocsánati az őt ért sérelemért, tegye át a céduláját a vonatról egy léggömbökkel felszerelt kosárba.

Engedjük el őket, ne nehezítsék az életünket!

Ha valaki még erre nem képes, nem baj, hagyjon időt rá magának!

Az osztály zöme elengedte a sérelmeit, néhányan pár nap elteltével, de vannak, akik nem képesek erre továbbra sem.

Az órát „meleg zuhannyal” zártuk,12-e lévén a 12.tanuló kapta a sok-sok dicsérő, ”Azt szeretem benned, hogy….. kezdetű mondatot.

Természetesen nem maradhatott el Bagdi Bella gyönyörű meditatív dala (Ho’oponopono) és a nagy kedvenc sem:Ha boldog vagy,mutasd meg mindenkinek!

foglalkozás (2*45 perc) végén a gyerekek átadták a korábban elkészített bocsánatkérő kártyákat szüleiknek, osztálytársuknak, akiket  ők bántottak meg. Öleléssel, puszival, símogatással  és könnyekkel megtörtént a megbocsátás is.

A szülők nagyon örültek és köszönték, hogy bepillantást nyerhettek ezekbe az órákba. Mindnyájan azt erősítették meg, hogy fontos a lelki nevelés és mennyire jónak tartják, hogy a gyermekeik résztvevői lehetnek a boldogságóra programnak.

Kaptam egy számomra nagyon kedves visszajelzést is az egyik kislánytól a szünetben:

 

 

Képek:


 

 2019- ÁPRILIS - GYÚJTS EGY GYERTYÁT A FÖLDÉRT!

 

Osztályunk idén is csatlakozott a "Jobb Veled a Világ!" Alapítvány által kezdeményezett "Énekelj a Földért!"nevű mozgalomhoz.


Április 17-én - a tavaszi szünet miatt picit előrébb hozva a Föld napi megemlékezést - gyertyát gyújtottunk a bolygónkért és erről fényképet is készítettünk.


A mozgalomhoz több száz csoport, egész pontosan 17 324 fő csatlakozott.

 
A fényképet feltöltöttük az Alapítvány honlapjára, amiért ma megérkezett a jutalmunk!

 

1.jpgenekeljafoldert_oklevel_201966.jpg


 

2019. ÁPRILIS - APRÓ ÖRÖMÖK

 

Felső tagozaton is örömmel veszik a gyerekek a Boldogság-program témáit, szívesen beszélgetnek, dolgoznak együtt. Négy osztályban - 5.a, 5.i,  6.i, 8.a, - vesznek részt lelkesen a gyermekek ezekben a beszélgetésekben, foglalkozásokban, heti egy órában.


 

2019. MÁJUS - POSITIVITY TÁRSASJÁTÉK

 

Nagy örömünkre az idén sikerült a Positivity társasjátékot beszerezni. A gyerekek -minden korosztály- szívesen játszik vele. Sokat tanulnak társaikrol és önmagukrol is.

 


 

2019. MÁJUS - TESTMOZGÁS

 

Májusban különösen sokat foglalkoztunk  az egészséges életmóddal, ezen belül a testmozgással a 3.z osztályban.

Egyrészt dúskáltunk az olyan programokban, ahol mozogni lehetett. Az időjárás is kegyes volt hozzánk és lehetett kint szaladgálni, játszani, mozogni.

Az osztály nagy része sportol iskolai és iskolán kívüli keretek között.

Úszik, kézilabdázik, szivacskézilabdázik, focizik, birkózik, judózik, karatézik, táncol (hip-hop, jazz balett, mazsorett),kerékpározik, vízilabdázik, lovagol, tollaslabdázik a gyerekek zöme.

Van, aki ezt olyan kiváló színvonalon űzi, hogy teljesítményéért érmeket, kupákat nyert el a közelmúltban. (A Balaton Tour 70km-es teljesítménytúra  és a táncbajnokság díjazottjait láthatjuk a képeken.)

 Az érmek, kupák, díjak különösen boldoggá tették a gyerekeket, de megbeszéltük, hogy önmagában a sportolás -és nem csupán a versenysport- is micsoda boldogságot okoz! Milyen jó hatással van a mozgás a testünk és a kedélyünk állapotára is.

Ezt mi sem bizonyította jobban, minthogy a Táncsics estünkön egy mesejátékot adtunk elő, amelyet táncokkal színesítettünk és egy  fergeteges tánccal zártunk. Már a próbákat is nagyon élvezték a gyerekek, ám azt még inkább, hogy az előadás végén jutalmunk a vastaps volt!

Egy külön foglalkozást szántunk a Sün és a nyúl vetélkedéséről szóló mesének, ami igen tanulságos volt. (Le is vontuk!)

Majd kisebb csoportokban megírták a gyerekek a történet másféle befejezését. Ezután meg is rajzolták.

Ez a feladat remekül kapcsolódott a fogalmazás tananyaghoz, ugyanis épp a párbeszéd írását és a képregény készítését tanultuk.

Zenei osztály lévén sosem maradhat el az éneklés sem ,így Bagdi Bella dalára énekeltünk, táncoltunk.


 

2019. JÚNIUS - FENNTARTHATÓ BOLDOGSÁG

 

Egy kiállítás (élő) képei és megannyi csodás pillanat emlékei!

Boldogan szedegettük elő a képeket és az emlékképeinket a legekről: a legérdekesebb téma (apró örömök), a legjobb téma (a hála), a legnehezebb  téma (a megküzdési stratégiák), a legtöbb vitát kiváltó téma (a megbocsátás), a legelgondolkodtatóbb téma (a hála), a leghasznosabb téma (az optimizmus gyakorlása),a legtöbbeket érdeklő téma (a társas kapcsolatok gyakorlása), a legtávolabbra mutató téma (a célok kitűzése), a legtöbb pozitív visszajelzést kiváltó téma (boldogító jócselekedetek), a  legmozgalmasabb téma (testmozgás), a legboldogabb pillanatok (pozitivity) ,a legtöbbet feltett kérdés (mikor lesz már boldogságóra?)

Egy biztos: boldogságóra jövőre is lesz!

Mindenkinek sok apró és nagyobb örömöt, nagyon boldog nyári szünetet kívánunk!


 

 

A díjazott munka megtekinthető: ITT


 

2019/20. ÖRÖKÖS BOLDOG ISKOLA CÍM

 

Négy éve kezdődött….

Kis csapatunk, az 1.z osztályos  Dalos törpök sok új ,érdekes iskolai  tantárggyal kezdtek ismerkedni: olvasás, írás ,matematika ,ének, testnevelés stb. Ezen kívül egy rendhagyó tantárgy is szerepelt a kicsik órarendjében, a BOLDOGSÁGÓRA.

Az első órától kezdve nagy érdeklődés övezte ezeket az órákat, hiszen lehetett ilyenkor mesét hallgatni, rajzolni, beszélgetni, zenére mozogni, énekelni. Minden olyasmivel foglalkozhattak a gyerekek, ami  megtöri az iskolai élet kötöttebb formáját és inkább még az ovis léthez közelít, minden olyasmivel, ami felszabadítja a gátlásokat.

Lelkesen készítettük és töltöttük fel a rajzokat, történeteket, videofelvételeket. Mindezt iskolánk igazgatója és a szülők engedélyével és támogatásával. 

Nagy örömmel zsebeltük be a dicsérő szavakat,” A hónap csoportja”  elismerő címet.

Második évben .lelkesen mentünk az első „Boldog Iskola” címátadó ünnepségre.

Ebben az évben már egyre több kolléga kezdett érdeklődni a Boldogságóra program iránt, ezért a program egyik fő mozgatórugójával, Kisné Demény Erzsébet Igazgatóhelyettes Asszonnyal készítettünk egy prezentációt, amelynek segítségével bemutattuk a programot.

Nagy örömünkre ezután a kis belső továbbképzés után két kolléganő is csatlakozott a boldogságórák táncsicsos csapatához: Fodor Edit és Bognárné Szepes Orsolya.

Ősszel átvehettük a Boldog Iskola cím meghosszabbításáról szóló oklevelet.

A kollégák kérésére újabb belső továbbképzést tartottunk ,ezúttal „Az apró örömök” témakörben.

Ezen kívül a szülőknek is nyílt órák keretében boldogságórákat tartottunk az osztályommal, melynek témája a „Megbocsátás” volt.

Ezt az anyagot feltöltöttem a Boldogságórák honlapjára is, amellyel nagy örömömre a „Hónap pedagógusa” kitüntető címet nyertem el.

Miután a 2018/2019-es tanévben iskolánkban már három csoportban voltak rendszeresen  boldogságórák, ezért pályáztunk az Örökös Boldog Iskola címre, amit 2019. szeptember 18-án egy színvonalas díjátadó ünnepség keretében vehettünk át.

Az idei  évben tovább bővült a táncsicsos boldogságórás csapatunk, most  már összesen  négyen tartunk boldogságórákat: Fodor Edit, Horsik Enikő, Józanné Kamuti Andrea és Lomniciné Kancsár Margit

A BOLDOGSÁGÓRA PROGRAMBA havonta feltöltött  anyagok továbbra is elérhetőek, nyomon követhetők   lesznek iskolánk honlapján, hogy minél több  érdeklődő szülőhöz  és gyermekhez eljusson ez az értékes, személyiségformáló program.

2019-es_cimatado.jpg2019-es_cimatado_unnepseg.jpga_szakmai_stab.jpg

 

Cegléd, 2019. október

Lomniciné Kancsár Margit

 


 

2019. SZEPTEMBER - HÁLAVÁROS

 

Osztályunk  immár három éve tagja a BOLDOGSÁGÓRÁK csapatának. Az idén is nagy lelkesedéssel vágtunk bele a tízhónapos programba. Természetesen előbb engedélyt kértünk és kaptunk iskolánk igazgatójától és a gyerekek szüleitől.

Elsőként a HÁLA témakörét jártuk körbe. Közös beszélgetéssel kezdtünk: Ki ,miért és kinek hálás?

A beszélgetést rajzolás követte. Idén csoportokban dolgoztunk, egy -egy épület „hálaablakát” készítették el a gyerekek. Bagdi Bella dala sem maradhatott el, amit a gyerekek (zenei tagozat lévén) már nagyon szépen énekelnek!

Ez a tanév azért is különleges, mert ez az utolsó közös évünk.(ez szomorúság )

Ebben a tanévben iskolánk elnyerte a kitüntető Örökös Boldog Iskola címet. (Ez viszont nagy örömmel és hálával tölt el bennünket, különösen azért, mert a Boldogságórák programjához elsőként mi csatlakoztunk az iskolánkból.)


 

 2019. OKTÓBER - OPTIMIZMUS FELSŐFOKON

 

Az októberi boldogságórákat a sokszínűség jellemezte. Egyrészt a Dalos törpök megálmodták, hogy milyen élet vár(hat) rájuk 30 év múlva, 2049-ben. A rajzok mellé elmesélték a gyerekek, hogyan képzelik el az akkori önmagukat, a mindennapjaikat.

Szerencsére mindnyájan az „optimista szemüvegen” keresztül  látták a majdani életüket. Sokat derültünk a férjek, feleségek „kiválasztásának szempontjain”.

Októberben a másik nagy esemény  a leendő elsősök vendégül látása volt egy suliváró program,az Őszköszönő keretén belül.

Mi a kolléganőmmel egy kis ízelítőt tartottunk a Boldogságórák programjából. Nagy sikerrel. A 7-8 perces időkeretet kihasználva mi a jókedvre hangolást tűztük ki célul: Segítségül hívtuk ehhez a boldogságórás tanfolyamon megtanult Elment a nyúl a bálba c. mondókát egyre gyorsuló iramban , majd az Előre a jobb kezedet c. dallal fokoztuk tovább a hangulatot,ezután következett Bagdi Bella Ha boldog vagy,mutasd meg mindenkinek  című dala,amire önfeledten mozogtak,énekeltek a kis óvodások és az őket kísérő óvó nénik egyaránt .

Külön örömünkre szolgált,hogy a mini foglalkozásunk segítségével  15 ovis csoportnak tudtuk elvinni a Boldogságórák hírét.

Remélem, hogy a képek visszaadnak valamit a jókedvből.


 

2019. NOVEMBER - TÁRSAS KAPCSOLATOK

 

 

Ebben a hónapban a gyerekekkel a társas kapcsolatok fontosságáról beszélgettünk a gyerekekkel.

Sorra vettük az összes színteret, amelyben a gyerekek mindennapjaikat élik (család, osztály, tánccsoport, énekkar, kézilabda csapat).  Megbeszéltük, ők miért érzik jól  magukat  ezeken a helyeken , mitől működnek jól ezek a csoportok ,mi a mozgatójuk.

Egyöntető véleményük az volt, hogy a SZERETET az a hajtóerő, ami a csoportot összetartja.

Nagy élvezettel rajzolták meg a fényképeket a fotóalbumhoz, még képkereteket is készítettek .

Az egyik képen megjelenik a POZITIVITY társasjáték ,amivel a gyerekek nagyon szeretnek játszani.

Munka közben most Bagdi Bella -a gyerekek körében igen népszerű -dala mellett(Ha boldog vagy,mutasd meg….) népdalokat is énekelgettünk, hiszen az osztály nagy lelkesedéssel készül a népdaléneklési versenyre.


 

2019. DECEMBER - NAFTALIN A MAGÁNYOS TÖRPE

 

Naftalin, a törpe ma is magányosan sétálta körbe birtokát, hiszen valamiért egy ideje senki feléje sem nézett.

Naftalin, ha átlépte birtokát, búslakodva nézte a többieket, akik közösen játszottak, és annyira el voltak foglalva a közös játékkal, hogy  észre sem vették Naftalint.

Ekkor a kis törpe megpillantott a fák között valakit. Naftalin odament hozzá, Egy törpe kislány ücsörgött a bokrok között.

- Mi a baj? Miért nem játszol a többiekkel? - kérdezte Naftalin a kislányt.

- Nincsenek barátaim. birtokom felé se néz senki! - szomorkodott a kislány.

Erre Naftalin nagyon megsajnálta a törpe kislányt, s mert jó szíve volt, és nagyon jól tudta milyen érzés magányosnak lenni, örök barátságot kötött vele.

Erre aztán a többi törpe is felfigyelt, és hívták a két barátot játszani.

Ettől a naptól fogva senki nem maradt barát nélkül a törpék erdejében. Csupa vidámság lett ott az élet, soha nem szomorkodott senki, mégpedig azért nem, mert a törpéknél a barátság varázslatos volt!

 

Írta: Farkas Boglárka 4.z osztályos tanuló.


 

2020. JANUÁR - BOLDOGÍTÓ JÓ CSELEKEDETEK

 

„Nagy dolgokat tenni nem tudunk,

csak kicsiket , nagy szeretettel.”

(Teréz anya)

 

 

Ez a hónap csupa várakozással  és sok-sok, apróbb-nagyobb jó cselekedettel telt el.

Vártuk a Mikulást, műsorral készültünk a leendő elsősöknek, aztán ruhákkal, játékokkal ajándékoztuk meg  a szomszédos iskola nehéz anyagi helyzetben lévő diákjainak. Fordított adventi naptárt (ajándékdobozt) is készítettünk nekik. Zenés ajándékkal, karácsonyi dalokkal kedveskedtünk  városunk lakóinak.

A karácsonyi jótékonysági bazárra is rengeteg portékát készítettek a gyerekek szüleikkel együtt.

Természetesen elkészültek a  gyerekek nagyon szép, a szüleiknek készített  karácsonyi ajándékai is.

A téli szünet előtti utolsó tanítási napon -előzetesen  kihúzták egymás nevét- saját készítésű ajándékokkal kedveskedtek egymásnak.

 


 

2019. FEBRUÁR - MEGKÜZDÉS

 

Mint minden hónap, a február is bőven tartogatott kihívásokat a Dalos törpök számára.

Először is számba vettük, melyeket:

- A betegségek (Az egész osztályon végigsöpört az influenza)

- A felvételik ( a nyolcosztályos gimnáziumba)

- A bemutató órák ( kolléganő minősítése ill. bemutató foglalkozások a leendő első osztályosok szüleinek)

- Versenyek (tanulmányi -és sport versenyek)

- Az időjárás ( alaposan feladta a leckét, hogy egy napon belül sokszor 2-3 évszak jellemzőit figyelhettük meg)

- Veszekedések, viták ( Az utóbbi időben - talán épp a túlzsúfolt programok miatt megszaporodtak a sokszor tettlegességig fajuló viták,veszekedések)

- Azután azt beszéltük meg,hogy hogyan oldódtak meg illetve mi vezetett a sikeres megoldásukhoz.

Összegyűjtöttük az erősségeinket.

Utána kialakítottuk a csoportokat, amelyekbe aszerint kerültek  a  gyerekek,hogy mennyire voltak érintettek benne.

Ezután kaptak egy rövidebb időt, hogy eltervezzék, miként jelenítik meg a feladatot rajzban.

Igazán szép, igényes tablót készítettek a gyerekek!

 


 

2020. MÁRCIUS - APRÓ ÖRÖMÖK

 

Az osztály egyik kedvenc témája az „Apró örömök”

Tavaly nagy lelkesedéssel készítettük az ÖRÖMHÍRADÓT”.

Az idén is készültünk  megtölteni a „KINCSESLÁDÁT”.

Aztán a járványveszély felülírta a mi terveinket.

Furcsa volt az egymástól való  hirtelen elszakadás is, ezért a gyerekekkel együtt úgy döntöttünk, bár nem készülhetnek közös alkotások, nem készülhet róluk csoportkép sem, de legalább tudósítják egymást az elkészült képekkel, hogy ki milyen  apró örömöket fedezett fel az otthon maradásban.

Színes a paletta!

 


 

2020. ÁPRILIS - MARADJ OTTHON!

 

A 4. z osztály tanulói ezekkel a plakátokkal szeretnék felhívni mindenki figyelmét az otthon maradás fontosságára!

 


 

2019/20. BOLDOGSÁG PROGRAM OKLEVÉL

 

A Boldogság Program díját a 2019/20-as tanév április hónapjában a 4.z osztály nyerte el a hónap csoportja kitüntető címet! Ezzel az oklevéllel jutalmazták munkájukat.

Részletek: ITT

Az osztály további munkái megtekinthetők: ITT

 

Gratulálunk!


 

2020. ÁPRILIS - A MEGBOCSÁTÁS HÓNAPJA

 

Most, ezekben a mindenki számára nehéz időkben még inkább fontosnak tartom, hogy a gyerekek lelkével IS tudjunk foglalkozni.

Mivel a személyes találkozás nem lehetséges, ezért levélben kapták meg az óra témáját:

„ Ma egy kicsit a boldogságórák témájával, a megbocsátással foglalkozunk.

Többféle lehetőség közül választhattok:

1. Bocsánatkérő levélke írása (Kitől miért kérsz bocsánatot?)

2. Megbocsátó kártya készítése (Kinek miért bocsátasz meg?)

3. Készíthetsz szófelhőt, szerepeljen benne minden olyan szó vagy kifejezés, ami a megbocsátás szóról eszedbe jut!

Köszönöm!

 

A gyerekek lelkesek voltak így, az éteren keresztül is.

Szebbnél szebb gondolatokat és alkotásokat kaptam.

 


 

2019. MÁJUS - BOLDOGSÁGÓRA

 


 

2020.  MÁJUS - EGYEDÜL NEM MEGY!

 

Négy éve van együtt az osztály.

Négy éve vigyázunk rá és szeretjük féltőn ezt a kicsi lányt.

Négy éve nyújtunk neki segítő kezet, amit ő általában elhárít:

"Nem kell, tudom egyedül!"

Ha mégsem, akkor  mi ott állunk mellette, mögötte és nyújtunk neki segítő kezet vagy  tartjuk őt a magasba, ha épp arra van szükség.

Egy a lényeg, hogy érezze ő és mindenki ebben az osztályban:

HA EGYEDÜL NEM MEGY,KÖZÖS ERŐVEL MEG FOGJUK OLDANI!!!

 


 

2020. MÁJUS - A TESTMOZGÁS HÓNAPJA

 

A testmozgás, az egészséges életmód fontossága talán még nagyobb szerepet kapott a mostani életünkben, mint a korábbiakban. Érzik ezt a gyerekek is. Alig ismertettem és küldtem el a feladatot nekik, amit most a technikaórába rejtettem, máris özönlöttek a megoldások. Látszik, hogy élvezték: Rengeteg ötlet, fantázia, szépen elkészített, szépen megírt alkotások. Volt, aki gyümölcsökből, zöldségekből álmodta meg az Egészségmanóját. Voltak, főként a fiúk közül, akik Legóból készítettek el egy vagy több figurát. Sőt az egyikük egy egész jelenetet alkotott meg, ahogyan az Egészségmanók testüket edzve, katonai kiképzésen vesznek részt, hogy kirobbanó formában tudják egészségünk védelmét szolgálni. Aztán jöttek a rajzos megoldások, versikékkel, dalszövegek átírásával, ezeket is nagyon élveztem. Többen történetmesélésbe fogtak, rajzokkal illusztrálva a meséjüket. Ám a hab a tortán a videók voltak!

 

Az egészségmanók:

2020-06-07_210951.png2020-06-07_211011.png

 

Léna története:

2020-06-07_210830.png2020-06-07_210855.png

 

Lacika Egészségmanó kalandjai a koronavírussal:

 

Vitamin manó titka:

 

Van ezekben minden: plüss figura, gyurmafigura, zöldségek,gyümölcsök, animáció, zenei aláfestés, dalocska, operarészlet, humor és okosság egyaránt.

Bár egymástól most elkülönülve, mégis egységes egészet alkotott az osztályunk, ahol mindenki hozzátette a saját színét a palettához.

 


 

2020. JÚNIUS - BOLDÁGSÁGTÁBOR

 

Hatalmas örömmel fogadtuk a hírt, hogy a boldogságórás munkánk jutalmául meghívták osztályunkat a táborba.

Ez azért is örömhír volt, mert a karantén miatt nem lehettünk együtt 3 hónapig, nem tudtuk lezárni az alsó tagozatos éveket, nem tudtunk elbúcsúzni a "kisgimibe" induló társainktól.

A négyéves munkánk megkoronázása volt ez a tábor.

Nagy izgalommal készültünk, annál is inkább, mert az osztály nagy része még sosem volt "ott alvós táborban".

A megérkezés után gyorsan elfoglaltuk a szálláshelyeket, majd elkészítettük a csoportunk zászlaját.

Ezután összegyűltünk a másik három csapattal a tábor megnyitására, ahol közösen játszottunk, majd mindenki egy kis műsorral mutatkozott be.

Az este hátralévő részében játszottunk, vacsora után pedig kezdődött a tini disco. Csak úgy roptuk!!!

Az este kinek-kinek mást hozott: Volt, aki beszélgetett, volt, aki szomorkodott, volt,aki fáradtan elaludt és volt, aki nem.

A kora reggel már sokakat ébren talált, frissen igyekeztek a fürdőkbe!

Voltak, azonban, akiknek nem akaródzott a reggeli tornára frissen, fürgén igyekezni, de még a reggelihez sem.

A délelőtt folyamán azonban vártak ránk az izgalmas feladatok, játékok és mindent körbelengett az esti program titokzatossága.

Gyorsan eltelt ebédig az idő, hiszen "összekeveredtünk" és megismerkedtünk más gyerekekkel, akikkel állomásról-állomásra járva érdekes feladatokat oldottunk meg: Fűszállal "dudálni", "visszafiatalodtunk, megöregedtünk", utaztunk az időben oda és vissza, magunkra vehettük az optimisták szemüvegét, kikérdeztük ismeretlen társainkat a szokásaikról, ezáltal jobban megismerhettük őket.

Ebéd után "programon kívül" hatalmas jégeső zúdult a táborra: újabb izgalom.

Ám a viharfelhők elvonultával a szivárvány is megjelent az égen és mi újra játszani indultunk.

Ismét vegyes csapatokban kellett ügyeskedni, de szerencsére sosem egymás ellen, hanem egy közös célért: az 1500 pecsét összegyűjtéséért !!!!Még tésztát is nyújtottunk, formáztunk, amit aztán kisütve este jóízűen elfogyasztottunk.

Vacsora után jött a meglepetés: BAGDI BELLA KONCERTJE!!!!

Igazi koncerthangulattal, közös énekléssel, versengéssel, ki énekel hangosabban: Bella vagy mi?

A zsűri döntött: Mi győztünk!!!

Majd jöhetett az autogramok kérése, közös fényképek készítése, vidámság, öröm!!!!

Ezután pici ejtőzés, majd a tábortűz következett, ott igazi tábori hangulatot varázsoltunk dalainkkal, sőt Böbe néni segítségével még egy vicces dalt is megtanultunk: "Én és a sógorom..." címmel.

Majd jött az újabb kaland: esti kincskeresés, sötétben, elemlámpák fényénél négy állomáson izgalmas feladatokat oldottunk meg.

Voltak elfelezett közmondások labdákra írva, ezeket össze kellett párosítanunk, majd a boldogságórák témáit raktuk megfelelő sorrendbe a hónapok szerint , volt mocsárjárás, kódfejtés és persze az állomások helyét is csak nyomolvasással értük el.

A tábortűzhöz visszaérve elmajszoltuk a saját készítésű pogácsáinkat, majd ezek után már senkit nem kellett álomba ringatni.

Másnap hajnalban a tábor igen csendes arcát mutatta, egészen az ébresztőig nem mászkált senki, tornázni is inkább csak poroszkáltunk.

Reggeli után következett a "pusztaolimpia"!

Most mindenki a saját csoportjával gyűjtötte a pecséteket négyféle labdás számban. Szurkoltunk, izgultunk, remekül szórakoztunk!!!

A hőségben és a játék során elveszített energiánkat pótoltuk egy kis pogácsával, majd izgatottan vártuk, hogy a gyűjtött pecsétek száma eléri-e majd a végső összeszámláláskor az 1500-at?

A kiadós ebéd után következett az eredményhirdetés: Túl is szárnyaltuk a kitűzött célt!!!

...és jött az újabb meglepetés: Két hatalmas és egy kisebb torta lett a jutalmunk.

Miközben ezt fogyasztottuk, már jöttek a szüleink, akik így részt vettek a táborzáró, majd búcsúztunk az új és a régi barátainktól, indultunk haza, ahol még sok mindent fogunk mesélni ezekről az izgalmas napokról.


 

2020. SZEPTEMBER - A HÁLA

 

Új tanév, új csapat, kicsi elsősök. Új lendület, régi név és régi lelkesedés. Hálás téma ez a HÁLA, minden évben megállapítom.

Gyönyörű gondolatok születtek most is a kicsikéktől:

-Hálás vagyok a családomért.

-…azért, hogy Anyáék szeretnek.

-…azért, hogy szeret a családom.

--…azért, hogy elvisznek nyaralni.

-…azért, hogy Anya segít a gyakorlásban.

- A kutyusomért.

- A természetnek a sok virágért és gyümölcsért.

-…azért, hogy Apa megengedte, hogy hazahozzuk a Mamáéktól a kiskutyát, pedig alig  tud  éjjel aludni az ugatásától.

hala1.jpghala2.jpghala3.jpg


 

2020. OKTÓBER - OPTIMISTA MOSOLYALBUM

 

Mivel mi nem látunk olyan jól, mint a sólyom, szemüveget kellett felvennünk ahhoz, hogy minden apróságot észrevegyünk, amitől optimistábban látjuk a világunkat.

Ebben az optimista szemüvegben a gyerekek olyan sok pozitív dolgot láttak meg az életükben, hogy az óra végén elkészült önarcképeken mindenkinek fülig ért a szája.

Így készült el a mi kis „Mosolyalbumunk”!

 

1z_mosolyabum.jpgEn_egy_pozitiv_gyerek_vagyok.jpg


 

2020. OKTÓBER - POZITÍV GONDOLKODÁS

 

A gyerekeket nagyon megihlette és mi mással is fejezhették volna ki a pozitív életérzésüket, mint a zenével!

 

Egy játékot is kitaláltunk: “Pozitív bújocska”

 

Játék leírása:

Egy tanuló kimegy az osztályból. A többi gyerkőccel kiválasztunk valakit, akiről csak pozitív tulajdonságokat mondunk a kintről behívott tanulónak. A felsoroltak alapján ki kell találnia, hogy kire gondoltunk! A gyerekek nagyon szeretik és mindenkit jókedvre derít.


 

2020. NOVEMBER - TÁRSAS KAPCSOLATOK HÓNAPJA

 

A társas kapcsolatok hónapjában egy nagyon különleges dolgot készítettünk a gyerekekkel, leginkább elismerő levélként lehetne feltüntetni, de annál sokkal többre sikeredett. Nemrégen megtudtuk, hogy az egyik kisfiú másik iskolában folytatja tovább a tanulmányait. Nagyon szerettük, de sajnos annyira váratlanul történtek az események, hogy az osztály nem tudott kellőképpen elbúcsúzni a kisfiútól. Ezért készítettünk közösen egy “Szeretetkönyvet”, amelyben leírhatták, lerajzolhatták, érzéseiket, gondolataikat, legfőképpen azt, hogy miért szerették Tomit, milyen közös élményeik voltak vele, jókívánságokat küldhettek neki. Lélekmelengető levelek születtek. Igazi emlékek, szívből jövő “Szeretetkönyv”.

Ez a tanév a kis elsősöknek sok újdonságot, sok élményt, de sok nehézséget és bizonytalanságot  IS hozott. Ilyenkor még fontosabb a barátok , a társak segítsége. Jó tudni, hogy számíthatunk egymásra. A család, a testvérek, szülők, a barátok és nevelők adják a bizonytalanságban a biztos kapaszkodókat. Erről tanúskodnak a Dalos Törpök rajzai és a róluk készült fotók.


 

2020. DECEMBER - BOLDOGÍTÓ JÓCSELEKEDETEK

 

December, a karácsony hónapja valahogy mindig magában hordozza a jót.

Jótettekre, ajándékozásra sarkall.

Így történt ez most is.

A gyerekek boldogan készítették az ajándékokat a szüleiknek, várták a Mikulást, aki most csak az ajándékokat hagyta az osztályban…

Csatlakoztunk az „Add a csokid!” kampányhoz, amelyben az egészségügyi dolgozóknak szerettünk volna egy-egy tábla csokival köszönetet mondani áldozatos munkájukért.

A vírus árnyékában ugyan, de az öröm és a boldogság utat tört most is magának.


 

2021. JANUÁR - CÉLOK

 

A célok eléréséhez vezető utat bakancsok/bakancslisták formájában jelenítettük meg.

A bakancsok mérete is lényeges:a tanulásban, egészség megőrzésében kitűzött célokat kisebb, a távolabbi, a jövőt érintő célokat nagyobb bakancs jelzi.

Külön öröm volt látni a kedves rajzok mellett a nagy gonddal papírra vetett sorokat.


 

2021. FEBRUÁR - MEGKÜZDÉS

 

A gyerekekkel ebben a hónapban a Nevünk című feladatot választottuk. Igazán izgalmasnak ígérkezett a téma. Nagyon élveztük a feladatot. Együtt keresgettük a keresztnevük jelentését, és egy kis amulettet készítettek, amibe belerajzolta mindegyikük, ami a nevéből számára a védelmet jelenti. Ezekből azután elkészült a közös plakát, hiszen a nevünkön kívül a közösség ereje még egy plusz védelmet jelent.


 

2021. MÁRCIUS - APRÓ ÖRÖMÖK

 

Talán soha nem éreztem ennyire fontosnak és aktuálisnak, hogy foglalkozzunk az apró örömökkel!

Nagyon éhezünk már mindenféle jóhírre, örömteli hírre!

Szerencsére a gyerekek így az online térben is meg tudták mutatni, milyen sokféle örömforrás létezik:

- új játék,

- a házi kedvenc,

- találkozás egy rég nem látott ismerőssel

- a zenélés

- lovaglás

- kerékpározás…

- kirándulás

- együtt lenni a családdal

- játszani a testvérrel

- találkozni egy baráttal

 


 

2021. ÁPRILIS - MEGBOCSÁTÁS

 

Az áprilisi boldogságórát már szerencsére jelenléti oktatásban tudtuk megtartani, ahogyan a Föld napjának megünneplését is.

Miközben arról beszélgettünk, mivel ártunk a bolygónknak; illetve hogyan védhetnénk meg a Földünket, ezt egyszer csak átfordítottuk: Mi mindenért kellene bocsánatot kérnünk a Földtől?

Így már adta is magát, hogy mivel a Boldogságóra -program áprilisi témája a megbocsátás, kössük össze a kettőt!

Ennek eredményeként születtek a szebbnél szebb rajzok és fogalmazódtak meg szebbnél szebb  gondolatok.


 

2021. MÁJUS - EGÉSZSÉGES ÉLETMÓD

 

Szabadban mozogni felszabadító, boldogító érzés.

Osztályunkban szerencsére a gyerekek sokféle módon sportolnak,erről szép rajzokat készítettek.

Emellett ebben a hónapban iskolánk részt vett a Jerusalema tánckihívásban, ami a nézők és a résztvevők számára egyaránt örömteli perceket okozott.

 

IMG_20210531_114514-150x150.jpgIMG_20210531_114521-150x150.jpgIMG_20210531_211909-1-150x150.jpg


 

2021. JÚNIUS - FENNTARTHATÓ BOLDOGSÁG

 

A tanév utolsó, rövidke hónapjában mindig leltárt készítünk. Főként érvényes ez az első osztályra. Visszaemlékszünk az első napokra, hetekre, az ismerkedés időszakára, sorra vesszük a programokat, azt, hogy kinek mi volt a legjobb élménye ebben az évben, akár otthon, akár a suliban.

Most is ezt tettük: a gyerekek nagy örömmel kezdték el rajzaikat, közben elmesélték, kinek mi okozott boldogságot.

Az elkészült képeket lánccá fűztük.

(Számomra pedig az okozta a legnagyobb boldogságot, hogy sokuk rajzán szerepelt a közös   iskolai játék vagy az

 írás-olvasás megtanulása mint a boldogság forrása.)