Tartalomjegyzék

 

2019. FEBRUÁR - CÉLOK KITŰZÉSE ÉS ELÉRÉSE, MEGVALÓSÍTÁSA

 CÉLTÉRKÉP

 

A gyerekekkel sokszor szoktunk arról beszélgetni, hogy kinek mi a közeli vagy távolabbi célja, ill. az odáig vezető útról, az apróbb lépésekről.

Ezúttal a közös, közeli célunk egy vidám hangulatú FARSANGI BÁL megrendezése volt.
Megterveztük és megtettük azokat az apróbb lépéseket, amelyek szükségesek a cél eléréséhez.
A gyerekek nagyon szívesen és rengeteg ötletet felvonultatva, csoportmunkában tervezték meg a célhoz vezető utat.

1.Összegyűjtötték, amit a farsangról, a farsangi szokásokról tudni érdemes, farsangi dalokat, verseket elevenítettünk fel.

2.Az idei évben a z alsósok -nem kötelező jelleggel-a Mesevilág szereplőinek jelmezét ölthetik magukra. Mindenki választott is magának kedvencet a mesék hősei közül.

3.Megbeszéltük azt is, hogy ki mit hoz: szendvicset, üdítőt, gyümölcsöt vagy épp farsangi fánkot.

4.Farsangi díszbe öltöztettük a termünket: az ablakokban bohócok állnak tótágast, a falakon farsangi szemüvegek, az ablakon boszorkánylépcsők lógnak, a faliújságot bohócfejek díszítik. A táblán pedig FARSANGI BÁL CÉLTÉRKÉPE látható.

5.Elkészítettük a farsangi délután programtervét is, amely az evés-ivást, a táncot, a vicces játékokat és a közös mókázást tartalmazza.

6.A CÉL pedig a várható boldogság reménye, amit a gyerekek szinte minden évben „Életük legszebb napjaként” említenek.

Mivel a bál csak február első napján lesz, így arról, hogy a megvalósítás sikeres volt -e, csak a jövő hónapban tudok beszámolni.


 

2019. FEBRUÁR - MEGKÜZDÉSI STRATÉGIÁK

 

A február a különféle küzdelmekről szólt a 3.z dalos törpjeinek: Megküzdöttünk az időjárás elemeivel, a betegségekkel, épp csak túljutottunk a félévi hajrán, máris meg kellett küzdenünk a versenyek izgalmaival(sport-, tanulmányi -és hangverseny).

Ebben a felfokozott farsangi hangulatban mindenféle érzelmi viharokon is úrrá kellett lennünk (barátok közti összeveszés, családi problémák, szorongás).

Ahogyan azt a képeken látható ”megküzdés-hegyeink” is érzékeltetik, a boldogságprogram segítségével minden akadályt sikeresen legyőztünk!


 

2019. MÁRCIUS - APRÓ ÖRÖMÖK

 

Úgy kezdődött, hogy az egyik gyerkőc elkezdte mesélni, hogy milyen szörnyűséget hallott előző este a tévében.

A másik folytatta, végül 25 különböző rossz hírt gyűjtöttünk össze. Megállapítottuk, hogy ezektől elmegy az ember életkedve.

Elhatároztuk, hogy mi egy hétig csupa jó hírt fogunk gyűjtögetni. Így is tettük.

Mivel ügyes gyerekek és nagyon szeretnek rajzolni, így a hírek mellé készítettek illusztrációt is.

Végül 3 kislány címlaptervvel állt elő, így  elkészült a 3.z ÖrömHÍRhozó című hetilapja.

Ezen kívül minden hónap apró örömeit is összegyűjtötték a törpök páros munkában. Nagyon tetszetős  képes albumot alkottak.

Ezeket a szép munkákat is megmutattam a kollégáknak egy belső továbbképzés keretén belül, ahol a Boldogságórák márciusi témájával, az apró örömökkel foglalkoztunk.

Ez a továbbképzés épp a „Boldogság napjára” esett, így Magyarország boldogságtérképével is foglalkoztunk egy kicsit.

Másnap többen is örömmel újságolták, hogy Magyarország ismét előbbre lépett a rangsorban!

Számomra nem apró, hanem igen nagy örömet okozott, hogy a kollégák milyen lelkesen, önfeledten játszottak, akár a gyerekek az órán. Örültek a hűtőmágneseknek, amiken a boldogságról szóló  idézetek álltak. Igazán jó hangulatú, mosolygós délután volt!


 

2019. ÁPRILIS - MEGBOCSÁTÁS

 

Ezt a  nehéz témát (MEGBOCSÁTÁS) különleges módon, a szülőknek tartott nyílt nap formájában dolgoztuk fel.

Előzetes feladatként minden gyerek leírta az őt különösen bántó  sérelmét és az ehhez kapcsolódó érzelmeit (ezeket -név nélkül- a szülők is láthatták) ,amiket feltettünk egy terheit cipelő vonatra.

A szülőknek tartott nyílt napon célul tűztük ki, hogy ezeket a rossz érzéseket el tudjuk engedni,  azaz meg tudjunk bocsátani.

A következő alkalommal A három csibe c.mese  általam törénő bemutatásával indítottuk az órát.

A gyerekekkel ezek után megadott szempontok szerint dolgoztuk fel a történetet:

- Szerintetek miért engedte be a fehér csibe a testvéreit? Jól tette-e?

- Hogy érezte magát, mikor egyedül volt?

- Hogyan, mikor együtt voltak ismét?

Levontuk a tanulságot : Megbocsátani jó, jobban érzi tőle magát az ember.

A megbocsátáshoz a másiktól várunk egy szót, ezt elrejtettem egy REJTVÉNYBEN.

 (Megfejtés: Sajnálom)

 

Ekkor minden gyermeket arra kértem, gondolja végig újra a sérelmeit.

Mi kellene ahhoz, hogy meg tudjanak bocsátani? Kitől mit várnának?

(Bocsánatkérést)

Átfordítottuk a sérelmeket-ahol lehetett, megkerestük bennük a pozitívumokat.

(A gyerekek örültek, mikor rájöttek, hogy sok sérelem mélyén meg lehetett találni a jót!)

Arra kértem őket, hogy -így átgondolva a dolgokat-aki úgy véli, meg tud bocsánati az őt ért sérelemért, tegye át a céduláját a vonatról egy léggömbökkel felszerelt kosárba.

Engedjük el őket, ne nehezítsék az életünket!

Ha valaki még erre nem képes, nem baj, hagyjon időt rá magának!

Az osztály zöme elengedte a sérelmeit, néhányan pár nap elteltével, de vannak, akik nem képesek erre továbbra sem.

Az órát „meleg zuhannyal” zártuk,12-e lévén a 12.tanuló kapta a sok-sok dicsérő, ”Azt szeretem benned, hogy….. kezdetű mondatot.

Természetesen nem maradhatott el Bagdi Bella gyönyörű meditatív dala (Ho’oponopono) és a nagy kedvenc sem:Ha boldog vagy,mutasd meg mindenkinek!

foglalkozás (2*45 perc) végén a gyerekek átadták a korábban elkészített bocsánatkérő kártyákat szüleiknek, osztálytársuknak, akiket  ők bántottak meg. Öleléssel, puszival, símogatással  és könnyekkel megtörtént a megbocsátás is.

A szülők nagyon örültek és köszönték, hogy bepillantást nyerhettek ezekbe az órákba. Mindnyájan azt erősítették meg, hogy fontos a lelki nevelés és mennyire jónak tartják, hogy a gyermekeik résztvevői lehetnek a boldogságóra programnak.

Kaptam egy számomra nagyon kedves visszajelzést is az egyik kislánytól a szünetben:

 

 

Képek: